VEIBESKRIVELSE

Det er mange veier til rom, og du kan også komme deg til Makeløs på flere måter. Bil, buss, tog, sykkel, ski eller beina. Her kommer en beskrivelse av de mest nærliggende:

KOLLEKTIV FRA OSLO ELLER SANDVIKA
(Vi anbefaler å bruke appen entur evt nettsted entur.no )

Alternativ 1 - Ta tog til Sandvika. Fra Sandvika Stasjon tar man 210 bussen mot Lommedalen. Gå av på siste stoppested som er “Bykrysset”. Buss turen tar ca 30 minutter.

Alternativ 2 - Ta tog til Lysaker. Fra Lysaker Stasjon tar man 150 bussen mot Gullhaug. Gå av på stoppested som er “Bærumsverk”. Vent på 210 bussen og gå av på siste stoppested som er “Bykrysset”. Buss turen tar ca 45 minutter.

Fra bussholdeplassen er det tre mulige veier å gå til hytta. Vi har lagt inn de tre ulike veiene på goggle maps.

1: Den enkleste veien å forklare er å følge bilveien. Du følger skiltet mot Tobonn (parkeringsplass). Passerer bommene og går veien helt opp til “toppen” (der det er parkering for hytteeiere). Avstanden er ca 1,5 km og det ca 200 meter stigning.

Vi kaller den “blue track” på google maps.

2: Grønn rute, følger asfaltert vei videre innover dalen og tar av opp mot høyre så du ankommer hytta fra nedsiden. Dette er en noe slakere enn de andre alternativene, men det er god stigning de siste bakkene allikevel.
Vi kaller den “green track” på google maps.

3: Her følger du veien på samme måte som rute en, men tar av bilveien mye før. Dette er den korteste ruta, men den er til gjengjeld svært bratt. Deler av veien er det laget trapper. Anbefales ikke i mørke, når det er vått og glatt, og ei heller med mye bagasje.

Vi kaller den “yellow track” på google maps.

ANKOMST MED BIL

Kjør inn til Tobonn i Lommedalen. Bommen til høyre kan åpnes med nøkkel (som du får låne av oss etter avtale). Bommen til venstre kan åpnes fra telefon ved å ta kontakt med oss. Etter bommen kjører du ca en kilometer i bratt stigning. På “toppen” er det parkering for hytter i området. Makeløs har to parkeringsplasser venstre side. Se egne skilt markert med plass nr 28 og “Makeløs”.

Fra parkeringsplassen går vi den siste biten til hytta.
Følg kjerreveien opp til venstre i enden av parkeringsplassen. Det er god stigning i noen hundre meter før det flater ut. Ta av til venstre etter ca 500 meter.

Etter noen hundre meter passerer du drikkevannskilden. (Se etter en stor bjørk med et grånet uleselig skilt. Du finner kilden 10-20 meter fra stien på venstre side. Etter vannkilden er det ca 150 meter før du kommer til et stikryss. Du skal ta stien til høyre. Etter ca 400 meter til langs stien kommer du til et åpen skogsområde. Der skal du ta av fra hovedstien inn til venstre, og du finner hytta ca 100 meter opp på kollen.

Kartbeskrivelse til Makeløs

NB: Det er dårlig mobildekning på deler av veien inn, omtrent fra bommen på Tobonn og forbi den øverste parkeringen. men den siste biten kommer dekningen tilbake, så ta en kikk på kartet før dere beveger dere inn i området.

Marianne Vigtel Hølland

Slow Design Studio is a creative studio, working to counteract fast life and the disappearance of local traditions. Through a Slow approach to design and communication, I want to promote reflection and a more conscious approach to how the everyday choices you take has consequences, for yourself and others. Slow Design is not a pace, it is a mindset.